model Monitoru 1862, REPASE

model propadl přes několik členů klubu, každý ho nějak přepracoval k obrazu svému, ale od původního vzoru se vzdaloval.

Když mám Merrimack (Virginii), tak je logické mít i Monitor, oba modely budou mít shodné provedení funkcí, a tím i snažší uvedení do provozu před a při akci.

Model se k mně dostal jen jako holý trup, lodní hřídel, lodní šroub, nepovedené kormidlo, paluba, prázdná dělová věž, osazení límce pod dělovou věž, zásobník děla.

Jako první se začal vylamovat polystyren z trupu pro zvětšení místa pro usazení vybavení až po vlastní laminátovou skořepinu, nutno mít stále zapnutý vysavač na odsávání kuliček polystyrénu, jinak ho statika nalepí na vše.

Na dno nalito Epoxy lepidlo a do něho usazena deska překližky tl.10mm, a zatíženo olověnými bloky. Bude to nové dno pro montáž dílů a také ochrana před proražením trupu.

Hledání vhodného Aku, tak aby zabralo co nejméně místa, vybrán typ Pb 12V/2Ah, možno usadit do boků modelu, Aku má tloušku 20mm.

Zahájena výroba spodního dílu kormidla a lodní hřídele, porovnáno mnoho dobových obrázků a též vystaveného Monitoru 1:1 v jeho muzeu. Celý díl se vypilovává z pásu Duralu 20x10x300mm, díl poskytne dostatečnou ochranu lodní hřídely a kormidlu.

K pohonu použit Lodní motor MIG 600 Boat 12V, převod je 1:1, umožňuje mít motor uložený nad lodní hřídelí pro úsporu místa v lodním trupu.

Vyrobeno nové vyvážené kormidlo, servo pro jeho ovládání je typ nízko-profilové, muselo se vejít do drážky v lodním trupu.

Pro otáčení dělové věže použito servo, které se používá pro ovládání plachet na plachetnici HS-785HB má více otáček na každou stranu, zatím bez pomocné převodovky, která bude kompenzovat rychlost serva a jeho více otáček - Dělová věž by se točila neprirozeně rychle,...(zatím se otáčení věže na vysílači řídí pomocí Trimu pákového kanálu.

Použita RC souprava FUTABA FC-18 a 5-kanálový přijímač.

S plavbou a manévrováním jsem plně spokojen, s novým kormidlem model točí na malém poloměru, dobře drží směr, plně reaguje na výchylku páky na ovladači, rychlost modelu je také dostatečná, mez rychlosti je , že se nesmí příďová vlna dostávat na palubu.

Utěsnění trupu pod hlavní palubou musí být jako u ponorky, jinak model bude následovat osud svého předchůdce, co se potopil v bouři,...(říční plavidlo nepatří na moře).

Rok 2018:

Výroba nové převodovky pro pohon dělové věže, použito více-otáčkové servo, slouží pro ovládání plachet na modelech jachet, přidáno několik masivních převodů pro zpomalení a dosažení reálné rychlosti dělové věže.

Výroba osazení a komor, které jsou kryté plexi, pro zamezení vniknutí vody do modelu, model je vodotěsný, až po hlavně dělové věže, (při testu byl zanořen jízdou, tak jak jede rozjetá ponorka, přední paluba se ponořila, vlna dosáhla, až po hlavně modelu, zatěsnění je funkční, průnik vody ložiskem lodní hřídele, zachytila přepážka před motorem. Je drobný průsak trupem, trhliny v původním trupu, bude asi nutno původní trup olaminovat.

Použita RC souprava Futaba FC-18 a 9-kanálový Dual Converse přijímač.

V příďové komoře Aku Pb 1x 6V/4.5Ah  a  1x 12V/12 Ah, v zadní komoře blok olova 5kg pro celkové dovážení, model je celkově velmi živý.